החלטת מיסוי 1919/25
25.11.2025
החלטת מיסוי חדשה (1919/25) מסמנת נתיב אסטרטגי עבור קרנות להשקעה במקרקעין (ריט - REIT) המבקשות להפוך לציבוריות ללא הליך הנפקה (IPO) מסורתי. רשות המסים אישרה מיזוג של קרן ריט פרטית לתוך שלד בורסאי בפטור ממס, תוך הכרה במיזוג כעמידה בחובת הרישום למסחר בבורסה. עם זאת, ההחלטה מציבה תג מחיר כבד: מחיקה מוחלטת של הפסדי המס הצבורים בשלד הבורסאי, קביעה המשליכה באופן ישיר על שווי השלדים בעסקאות מסוג זה.
המקרה הנדון עוסק בקרן להשקעה במקרקעין (חברה א' – "החברה המעבירה"), שהתאגדה כחברה פרטית בסוף שנת 2021 ופעלה בתחום הדיור להשכרה. על פי הוראות פקודת מס הכנסה (סעיף 64א3), קרן ריט נדרשת לרשום את מניותיה למסחר בבורסה בתוך פרק זמן קצוב מיום הקמתה כדי להמשיך וליהנות מהטבות המס הייחודיות לקרנות ריט.
במקום לבצע הנפקה ראשונית לציבור (IPO), שהיא הליך יקר ומורכב, ביקשה הקרן להתמזג עם חברה ציבורית קיימת (חברה ב' – "החברה הקולטת"). חברה ב' הייתה "שלד בורסאי" – חברה ללא פעילות עסקית או נכסים משמעותיים (זולת מזומנים), אך בעלת הפסדים צבורים לצרכי מס ופלטפורמה ציבורית נסחרת.
הסוגיה המשפטית
בפני רשות המסים עמדו שלוש שאלות מרכזיות:
החטיבה המקצועית ברשות המסים אישרה את המיזוג וקבעה הסדר מס מפורט, הכולל "גזרים" ו"מקלות":
הרשות אישרה כי המיזוג יתבצע בפטור ממס לפי סעיף 103 לפקודה. המשמעות היא שנכסי הקרן והתחייבויותיה עוברים לחברה הקולטת (השלד) ללא אירוע מס מיידי, ובעלי המניות בקרן מקבלים מניות בחברה הציבורית (השלד) בשחלוף פטור ממס.
נקודה קריטית בהחלטה היא האישור כי מועד המיזוג ייחשב כמועד הרישום למסחר של מניות הקרן (סעיף 3.8 להחלטה). קביעה זו מאפשרת לקרן לעמוד בהוראות סעיף 64א3(2) לפקודה. כלומר, במקום להנפיק, הקרן הופכת לציבורית באמצעות המיזוג, ובכך נמנעת מסנקציות של שלילת הטבות מס בגין אי-רישום למסחר בזמן.
בצעד אגרסיבי, הרשות קבעה כי כל ההפסדים הצבורים של החברה הקולטת (השלד הבורסאי) יימחקו במועד המיזוג. סעיף 3.4 להחלטה קובע כי הפסדים אלו לא יהיו ניתנים לקיזוז או להעברה לשנים הבאות "בדרך כלשהי".
רציונל זה נובע ככל הנראה מהתפיסה שהשלד הוא "כלי קיבול" ריק, והתרת קיזוז ההפסדים כנגד רווחי הקרן (שאינם קשורים לפעילות שיצרה את ההפסדים) תהווה תכנון מס בלתי לגיטימי ("קניית הפסדים").
ש: האם הפסדי הקרן המעבירה (הפעילות האמיתית) נשמרים?
ת: כן. הפסדי החברה המעבירה (הקרן) עוברים לחברה המאוחדת, אך השימוש בהם כפוף למגבלות הרגילות של סעיף 103ח לפקודה (מגבלת ה-20% או 5 שנים וכו'). המחיקה הטוטאלית חלה רק על הפסדי השלד הקולט.
ש: האם החברה הקולטת הופכת לקרן ריט לאחר המיזוג?
ת: כן. ההחלטה מבהירה כי מבחינה מהותית, לאחר המיזוג, החברה הקולטת (השלד לשעבר) תעמוד בתנאים של קרן להשקעות במקרקעין ותפעל ככזו.
ש: האם נדרש אישור מראש מרשות המסים למהלך כזה?
ת: כן. מדובר בשינוי מבנה (מיזוג סטטוטורי) הדורש אישור המנהל כדי ליהנות מפטור ממס. במקרה זה, ההחלטה ניתנה במסלול "החלטת מיסוי בהסכם"
החלטת מיסוי חדשה (1919/25) מסמנת נתיב אסטרטגי עבור קרנות להשקעה במקרקעין (ריט - REIT) המבקשות להפוך לציבוריות ללא הליך הנפקה (IPO) מסורתי. רשות המסים אישרה מיזוג של קרן ריט פרטית לתוך שלד בורסאי בפטור ממס, תוך הכרה במיזוג כעמידה בחובת הרישום למסחר בבורסה. עם זאת, ההחלטה מציבה תג מחיר כבד: מחיקה מוחלטת של הפסדי המס הצבורים בשלד הבורסאי, קביעה המשליכה באופן ישיר על שווי השלדים בעסקאות מסוג זה.
המקרה הנדון עוסק בקרן להשקעה במקרקעין (חברה א' – "החברה המעבירה"), שהתאגדה כחברה פרטית בסוף שנת 2021 ופעלה בתחום הדיור להשכרה. על פי הוראות פקודת מס הכנסה (סעיף 64א3), קרן ריט נדרשת לרשום את מניותיה למסחר בבורסה בתוך פרק זמן קצוב מיום הקמתה כדי להמשיך וליהנות מהטבות המס הייחודיות לקרנות ריט.
במקום לבצע הנפקה ראשונית לציבור (IPO), שהיא הליך יקר ומורכב, ביקשה הקרן להתמזג עם חברה ציבורית קיימת (חברה ב' – "החברה הקולטת"). חברה ב' הייתה "שלד בורסאי" – חברה ללא פעילות עסקית או נכסים משמעותיים (זולת מזומנים), אך בעלת הפסדים צבורים לצרכי מס ופלטפורמה ציבורית נסחרת.
הסוגיה המשפטית
בפני רשות המסים עמדו שלוש שאלות מרכזיות:
החטיבה המקצועית ברשות המסים אישרה את המיזוג וקבעה הסדר מס מפורט, הכולל "גזרים" ו"מקלות":
הרשות אישרה כי המיזוג יתבצע בפטור ממס לפי סעיף 103 לפקודה. המשמעות היא שנכסי הקרן והתחייבויותיה עוברים לחברה הקולטת (השלד) ללא אירוע מס מיידי, ובעלי המניות בקרן מקבלים מניות בחברה הציבורית (השלד) בשחלוף פטור ממס.
נקודה קריטית בהחלטה היא האישור כי מועד המיזוג ייחשב כמועד הרישום למסחר של מניות הקרן (סעיף 3.8 להחלטה). קביעה זו מאפשרת לקרן לעמוד בהוראות סעיף 64א3(2) לפקודה. כלומר, במקום להנפיק, הקרן הופכת לציבורית באמצעות המיזוג, ובכך נמנעת מסנקציות של שלילת הטבות מס בגין אי-רישום למסחר בזמן.
בצעד אגרסיבי, הרשות קבעה כי כל ההפסדים הצבורים של החברה הקולטת (השלד הבורסאי) יימחקו במועד המיזוג. סעיף 3.4 להחלטה קובע כי הפסדים אלו לא יהיו ניתנים לקיזוז או להעברה לשנים הבאות "בדרך כלשהי".
רציונל זה נובע ככל הנראה מהתפיסה שהשלד הוא "כלי קיבול" ריק, והתרת קיזוז ההפסדים כנגד רווחי הקרן (שאינם קשורים לפעילות שיצרה את ההפסדים) תהווה תכנון מס בלתי לגיטימי ("קניית הפסדים").
ש: האם הפסדי הקרן המעבירה (הפעילות האמיתית) נשמרים?
ת: כן. הפסדי החברה המעבירה (הקרן) עוברים לחברה המאוחדת, אך השימוש בהם כפוף למגבלות הרגילות של סעיף 103ח לפקודה (מגבלת ה-20% או 5 שנים וכו'). המחיקה הטוטאלית חלה רק על הפסדי השלד הקולט.
ש: האם החברה הקולטת הופכת לקרן ריט לאחר המיזוג?
ת: כן. ההחלטה מבהירה כי מבחינה מהותית, לאחר המיזוג, החברה הקולטת (השלד לשעבר) תעמוד בתנאים של קרן להשקעות במקרקעין ותפעל ככזו.
ש: האם נדרש אישור מראש מרשות המסים למהלך כזה?
ת: כן. מדובר בשינוי מבנה (מיזוג סטטוטורי) הדורש אישור המנהל כדי ליהנות מפטור ממס. במקרה זה, ההחלטה ניתנה במסלול "החלטת מיסוי בהסכם"