תודה על פנייתך,
נשוב אליך בהקדם האפשרי.
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מפעל טכנולוגי: מתי הכנסה מיוחסת ל-IP ללא נכס שיווקי? החלטת מיסוי 2025

13.11.2025

מיסוי הייטק

החטיבה המקצועית ברשות המסים פרסמה החלטת מיסוי מרכזית (מס' 7117/25) העוסקת בייחוס הכנסות של "מפעל טכנולוגי מועדף" במסגרת החוק לעידוד השקעות הון. ההחלטה קובעת את התנאים שבהם ניתן לייחס את כלל הכנסתה הטכנולוגית של חברה לנכס הלא מוחשי (ה-IP) המהותי שלה, ללא צורך לפצל חלק מההכנסה לנכס לא מוחשי שיווקי.

עיקרי החלטת המיסוי

  • הכרה במפעל כ"תעשייתי": נקבע כי מפעלה של החברה, העוסק בפיתוח תוכנה, עונה על הגדרת "מפעל תעשייתי" כמשמעותה בסעיף 51 לחוק.
  • הכרה בהכנסה כ"טכנולוגית": הכנסות החברה, הנובעות ממתן זכות שימוש בתוכנה ושירותים מבוססי תוכנה, ייחשבו כ"הכנסה טכנולוגית" לפי סעיף 51כד לחוק.
  • התנאי המרכזי לייחוס מלא ל-IP: נקבע כי לחברה אין נכס לא מוחשי המשמש לשיווק. כתוצאה מכך, כלל הכנסתה הטכנולוגית תיוחס לתוכנות שפיתחה, וזאת בכפוף לעמידה במספר תנאים מצטברים.

רקע: האתגר בייחוס הכנסות למפעל טכנולוגי

חברות טכנולוגיה רבות המבקשות ליהנות מהטבות המס של "מפעל טכנולוגי מועדף" נדרשות לייחס את הכנסותיהן לנכסים הלא מוחשיים שיצרו אותן. במקרים רבים, לחברה יש גם קניין רוחני טכנולוגי (כמו תוכנה או פטנט) וגם נכסים לא מוחשיים שיווקיים (כמו מותג, מוניטין או רשת קשרים ענפה). במצב כזה, נדרש פיצול של ההכנסה בין הנכסים השונים, כאשר רק החלק המיוחס ל-IP הטכנולוגי זכאי להטבות המס. החלטת המיסוי הנוכחית מבהירה באילו נסיבות ניתן להימנע מפיצול זה ולייחס 100% מההכנסה ל-IP הטכנולוגי.

החברה שבנדון היא חברה פרטית תושבת ישראל המפתחת תוכנות לקישוריות בין מסדי נתונים מורכבים. היא פועלת כחלק מקבוצת חברות גדולה, וההתקשרות עם לקוחות הקצה נעשית באמצעות חברות הפצה קשורות בחו"ל.

קביעות רשות המסים: התנאים לייחוס מלא ל-IP

רשות המסים אישרה את בקשת החברה להכיר במפעלה כ"מפעל תעשייתי" ובהכנסותיה כ"הכנסה טכנולוגית". קביעות אלו מהוות תנאי סף לקבלת ההטבות.

התנאי המרכזי: היעדר נכס לא מוחשי שיווקי

הקביעה המשמעותית ביותר בהחלטה היא כי לחברה אין נכס לא מוחשי שיווקי נפרד, ולכן אין צורך לייחס לו חלק מההכנסה. מסקנה זו התבססה על הצהרות החברה ועמידתה בארבעה תנאים מצטברים, אשר מהווים למעשה מבחן לקיומו (או היעדרו) של נכס שיווקי מהותי:

  1. קהל יעד עסקי (B2B): לקוחות הקצה של החברה הם עסקים, ארגונים ומוסדות אחרים, ולא לקוחות פרטיים.
  2. התקשרות על בסיס טכני: ההחלטה של לקוחות הקצה להתקשר עם החברה מתבססת על קריטריונים טכניים אובייקטיביים, כגון מפרט טכנולוגי, פונקציונליות התוכנה, פתרונות טכנולוגיים ועלות, ולא על מותג או מוניטין.
  3. מוצר כחלק מפתרון כולל: התוכנות של החברה מוטמעות בפלטפורמה הטכנולוגית הרחבה של הקבוצה ומוצעות ללקוחות יחד עם מוצרי חברת האם כפתרון משולב.
  4. פעילות שיווק שולית: פעילות השיווק הישירה של החברה עצמה היא שולית, והוצאות השיווק שלה הן זניחות.

בהתקיים כל התנאים הללו, קבעה רשות המסים כי ניתן לראות את כלל הכנסתה הטכנולוגית של החברה כנובעת מהתוכנות שפיתחה, ללא צורך לבצע פיצול כלשהו.

Hi Tech Taxation

החטיבה המקצועית ברשות המסים פרסמה החלטת מיסוי מרכזית (מס' 7117/25) העוסקת בייחוס הכנסות של "מפעל טכנולוגי מועדף" במסגרת החוק לעידוד השקעות הון. ההחלטה קובעת את התנאים שבהם ניתן לייחס את כלל הכנסתה הטכנולוגית של חברה לנכס הלא מוחשי (ה-IP) המהותי שלה, ללא צורך לפצל חלק מההכנסה לנכס לא מוחשי שיווקי.

עיקרי החלטת המיסוי

  • הכרה במפעל כ"תעשייתי": נקבע כי מפעלה של החברה, העוסק בפיתוח תוכנה, עונה על הגדרת "מפעל תעשייתי" כמשמעותה בסעיף 51 לחוק.
  • הכרה בהכנסה כ"טכנולוגית": הכנסות החברה, הנובעות ממתן זכות שימוש בתוכנה ושירותים מבוססי תוכנה, ייחשבו כ"הכנסה טכנולוגית" לפי סעיף 51כד לחוק.
  • התנאי המרכזי לייחוס מלא ל-IP: נקבע כי לחברה אין נכס לא מוחשי המשמש לשיווק. כתוצאה מכך, כלל הכנסתה הטכנולוגית תיוחס לתוכנות שפיתחה, וזאת בכפוף לעמידה במספר תנאים מצטברים.

רקע: האתגר בייחוס הכנסות למפעל טכנולוגי

חברות טכנולוגיה רבות המבקשות ליהנות מהטבות המס של "מפעל טכנולוגי מועדף" נדרשות לייחס את הכנסותיהן לנכסים הלא מוחשיים שיצרו אותן. במקרים רבים, לחברה יש גם קניין רוחני טכנולוגי (כמו תוכנה או פטנט) וגם נכסים לא מוחשיים שיווקיים (כמו מותג, מוניטין או רשת קשרים ענפה). במצב כזה, נדרש פיצול של ההכנסה בין הנכסים השונים, כאשר רק החלק המיוחס ל-IP הטכנולוגי זכאי להטבות המס. החלטת המיסוי הנוכחית מבהירה באילו נסיבות ניתן להימנע מפיצול זה ולייחס 100% מההכנסה ל-IP הטכנולוגי.

החברה שבנדון היא חברה פרטית תושבת ישראל המפתחת תוכנות לקישוריות בין מסדי נתונים מורכבים. היא פועלת כחלק מקבוצת חברות גדולה, וההתקשרות עם לקוחות הקצה נעשית באמצעות חברות הפצה קשורות בחו"ל.

קביעות רשות המסים: התנאים לייחוס מלא ל-IP

רשות המסים אישרה את בקשת החברה להכיר במפעלה כ"מפעל תעשייתי" ובהכנסותיה כ"הכנסה טכנולוגית". קביעות אלו מהוות תנאי סף לקבלת ההטבות.

התנאי המרכזי: היעדר נכס לא מוחשי שיווקי

הקביעה המשמעותית ביותר בהחלטה היא כי לחברה אין נכס לא מוחשי שיווקי נפרד, ולכן אין צורך לייחס לו חלק מההכנסה. מסקנה זו התבססה על הצהרות החברה ועמידתה בארבעה תנאים מצטברים, אשר מהווים למעשה מבחן לקיומו (או היעדרו) של נכס שיווקי מהותי:

  1. קהל יעד עסקי (B2B): לקוחות הקצה של החברה הם עסקים, ארגונים ומוסדות אחרים, ולא לקוחות פרטיים.
  2. התקשרות על בסיס טכני: ההחלטה של לקוחות הקצה להתקשר עם החברה מתבססת על קריטריונים טכניים אובייקטיביים, כגון מפרט טכנולוגי, פונקציונליות התוכנה, פתרונות טכנולוגיים ועלות, ולא על מותג או מוניטין.
  3. מוצר כחלק מפתרון כולל: התוכנות של החברה מוטמעות בפלטפורמה הטכנולוגית הרחבה של הקבוצה ומוצעות ללקוחות יחד עם מוצרי חברת האם כפתרון משולב.
  4. פעילות שיווק שולית: פעילות השיווק הישירה של החברה עצמה היא שולית, והוצאות השיווק שלה הן זניחות.

בהתקיים כל התנאים הללו, קבעה רשות המסים כי ניתן לראות את כלל הכנסתה הטכנולוגית של החברה כנובעת מהתוכנות שפיתחה, ללא צורך לבצע פיצול כלשהו.

Thank you for contacting us,
on of our stuff members will contact you soon!
Oops! Something went wrong while submitting the form.